Wednesday, January 18, 2012

7 Makanan Harian Yang Beracun

Tiap-tiap hari kite mamam ngan slambernye kan... Tanpa kita sedari, ade makanan kita sebenarnya beracun dan sangat berbahaya kalau makan ngan banyak atau disedia ngan cara yang salah.... 

#1 Tomato

Tomato..? Beracun..? Ya! Walaupun buah tomato itu sendiri tidak beracun, namun batang pokok tomato dan daunnya mengandungi sejenis bahan kimia 'glycoalkaloid'.. Tomato yang tumbuh liar dikatakan mempunyai kandungan glycoalkaloid yang lebih tinggi berbanding yang ditanam secara domestik. Bahan kimia ini menyebabkan ketidakselesaan perut dan wat kte selalu nervous... Ape nervous..? Ha! Gementar~ Daun dan batang tomato boleh digunakan dalam masakkan sebagai penambah perisa tetapi diasingkan sebelum makanan dihidang.. Kimia ini sangat kuat sehingga berfungsi sebagai 'racun serangga' semula jadi.


#2 Apple


Apple pulak dah beracun... Haha... Macam yang kite tau, buah apple sangat-sangat la popular sampai kt mane2 kite pergi pon, nampak jer buah apple... Buah apple mengandungi bahan kimia cynide. Bukan isi buah apple yang mengandungi cynide tetapi bijinya. Makan kesemua biji dalam apple tidak akan membunuh tetapi tidak disarankan. Jika terlalu banyak biji apple yang dimakan, tentu akan berlaku komplikasi.

PssT! Nak tau x nape apple terapung dalam air..?sebab.... kandungan buah nie 25% adalah ruang angin.. (^-^) harap maklum......

#3 Buah Ceri


Selalu kite jumpe buah ceri nie kat kek-kek hari jadi kan...?? Sedapnye~ Boleh jugak dijadikan minuman, bakar jadi pie, masukkan dalam masakkan, pendek kate, banyak la boleh wat ngan buah ceri nie... Tetapi, buah ceri adalah buah yang bertoksik. Kalu kite makan buah ceri gitu jer, sebenarnye kite da dedahkan diri dekat kimia yang diberi name hydrogen cynide. Simptom-simptom da keracunan termasuklah pening kepala, mual, rase konpius dan muntah-muntah. Dos yang lebih banyak akan menyebabkan kesukaran bernafas, kadar degupan jantung yang tinggi, tekanan darah meningkat dan kegagalan buah pinggang. Lagi, reaksi-reaksi lain, pesakit boleh jadi koma dan yang paling teruk ialah, maut disebabkan komplikasi pernafasan.

Tapi...... Ceri jugak ade Melatonin yang baik untuk kesihatan badan kite.. Jadi, makan tu sederhana je tau.. Jangan banyak-banyak...

#4 Badam


Badam..? Almond London..? sedapPNyee~ :) Selalunye mesti kite anggap badam nie sebagai kekacang kan..? Sebenarnye badam nie biji.... Kalau badam tak dimasak atau dipanaskan terlebih dahulu, badam akan jadi makanan yang beracun. Badam mempunyai kandungan cynide yang tingggi.. Ade tau negara-negara yang mengharamkan import badam yang belum diproses.. Sebab  bahaye kan....

#5 Kentang



Kentang... Potato Chips.. Mister Potato... Spiral Potato... NyummY! Walaupun sedap dimakan, kentang sebenarnya bertoksik. Bukan kentang je, batang ngan daun kentang skali pun bertoksik. Kadang-kadang ade x kite nampak kentang yang jadi warna hijau,  kentang muda.. Sebenarnya ia disebabkan kimia glycoalkaloid. Ade satu mase dlu, pernah terjadi keracunan kentang besar-besaran tau.. Waa.. bunyi cam shopping spree.. hehe.. Nie disebabkan orang makan kentang muda atau minum air daun kentang.. minum air daun kentang...?? =.=" Simptom bermula dengan lemah-lemah badan sehinggalah koma. 

#6 Cili @ Lada


Sebagai rakyat Malaysia, hari-hari kot kita ada makan cili... Mase nak breakfast ag da jumpe dah dalam sambal nasi lemak... :) hehe.. Tapi tau x..? Cili nie mempunyai sejenis kimia yang diberi nama capsaicinCapsaicin nie la yang wat cili jadi pedas tu... Memang la makan cili gitu-gitu tak bawak ape-ape sampingan, tapi hati-hati kat orang yang suke makan pedas sangat tu, boleh bawa maut. Kimia nie sangat kuat sampai boleh dijadikan senjata, pepper spray! Dalam sesetangah spesis cili, kandungan kimianya tinggi.. Masa nak potong pun da rase da pedas kt tangan... Contoh : ciLi api..

Tapi kan...... Cili nie ade kandungan vitamin C yang tinggi tau... Cili muda yang hijau tu pun dah ade kandungan vitaman C tau.. Sebanyak 6 kali ganda.

#7 Cendawan @ Kulat


Terdapat beribu-ribu jenis cendawan yang terdapat di serata dunia dan terdapat beribu juga yang beracun dan ade jugak beberape yang terpilih, kite baru nk geget je, dah mati.... T.T mushroOOm... ira suKe mam mushroOm... TeringaT makan sup mushRooM dekat as-sYakiRin ngan Hubby... hehe..Mushroom nie, kalu termakan yang beracun, boleh menyebabkan ketidakselesaan usus... Susah nak tau yang mane satu cendawan yang beracun nie, sebab spesis kan banyak... Lagipun ade gak yang sekali pandang cam same..  

Tapi nie, ade satu tips la... Kalu cari cendawan liar tu, sebab tendency jumpe yang beracun sangat tinggi, carik yang ade semut2 mamam... Sebab tu la yang tak beracunnye... :)