Friday, February 10, 2012

Makan makanan manis, Berat Badan Turun...

NyumMy!!

Selalunya ramai orang yang mengelak dari makan makanan manis seperti gula-gula atau cokelat di awal hari untuk mengelakkan berat badan meningkat.. Tetapi sebenarnya bila makan gula-gula atau benda manis pada awal hari, ianya akan menolong anda untuk menurunkan berat badan..


Ira tau nie tak sihat diamalkan.. Baik pagi-pagi tu, makan la breakfast yang sepatutnya macam roti ke, oat ke.. Tapi ira nie bukan jenis yang makan breakfast.. Sakit perut.. tak tahu kenapa.. (^-^) Selalunya ira akan makan gula-gula halls yang manis sebijik dan................ tak lapar sampaila tengah hari... time for lunch! :) hehe NAk beli granola bars untuk breakfast tapi... mahal la pulak.. hahaha

Menurut satu kajian dekat Universiti Tel Aviv, makan makanan yang manis pada waktu pagi, menolong anda untuk menurunkan berat badan. KENAPA..???

Ini kerana tahap metabolism badan kita adalah amat tinggi pada waktu pagi. Jadi, pada waktu pagi nie lah waktu yang optimum untuk membakar calorie dalam badan... (oOo.. patutla makan breakfast macam king... lunch mcm queen... dinner macam pauper.... ) 

Dalam kajian ini, didapati orang yang makan makanan manis masa bersarapan hilang berat badan secara purata 40lbs seorang.. ataupun 18.14 kg... :) haa.. amacam..? nak makan tak gule-gule..?