Friday, February 10, 2012

Khasiat Buah Epal


An Apple A Day, Keeps The Doctors Away~

Mesti semua orang kenal buah epal kan..? :) Buah yang warnanya merah dan isinya manis.. Ada jugak epal warna hijau dan rasanya sedikit masam.. Tetapi baik untuk orang yang mempunyai kadar kolestrol yang tinggi dalam badan.. Kerana dengan makan epal hijau sebiji sehari, kandungan kolestrol dalam badan semakin berkurang..Semua orang mesti suka makan buah nie, dari kanak-kanak sampaila yang dewasa.. Sebab sedap kan.. :) Ira pulak suka makan Fuji Apple.. :)

7 Khasiat Buah Epal

1.Pertahanan Tulang
Para pengkaji makanan dari Perancis mendapati bahawa bahan perasa yang hanya terdapat dalam apple, phloridzin,  boleh membantu wanita yang telah menopause untuk melindungi tulang mereka daripada osteoporosis dan juga boleh menambah kekuatan tulang. Selain itu, mineral Boron yang terkandung dalam buah apple uga salah satu bahan  untuk menguatkan tulang anda..

2. Mengurangkan Asma
Satu kajian terkini menunjukkan bahawa kanak-kanak yang menghidap penyakit lelah @ asma boleh mengurangkan serangan asma mereka dengan minum jus apple dengan kerap.. Selain itu, ibu mengandung yang banyak makan buah apple mempunyai risiko yang sangat rendah untuk melahirkan bayi yang menghidap lelah.

3. Mencegah Penyakit Alzheimer @ Nyanyuk
Kajian tentang buah apple telah dijalankan di Cornell University dan mereka mendapati quercetin didalam buah apple mampu melindungi sel-sel otak daripada rosak.

4. Menurunkan kadar kolestrol
Kandungan pectin boleh merendahkan kandungan LDL ( kolestrol merbahaya). Orang yang makan apple 2 biji sehari boleh mengurangkan kadar LDL dalam bdan mereka sebanyak 16%.

5. Mencegah penyakit kanser
Dengan makan apple, tanpa kita sedari, sedikit demi sedikit diri kita boleh terhindar daripada penyakit kanser seperti kanser paru-paru, kanser payudara, kanser kolon dan kanser hati. Khasiat yang terdapat dalam isi dan kulit buah apple mampu mencegah penyakit yang membawa maut ini..

6. Pengurusan Diabetis
Pectin dalam apple memberi supply asid galacturonic untuk merendahkan jumlah insulin yang diperlukan oleh badan dan sekaligus dapat menguruskan penyakit diabetis yang dihidapi pesakit.

7. Menurunkan Berat Badan
Kajian di Brazil menunjukkan wanita yang makan apple sebanyak 3 bji sehari mampu hilang lebih banyak berat badan berbanding wanita yang berdiet tetapi tidak mengambil buah dalam makanan harian mereka,